Florine buigt zich deze weken over de middentoetsen van Cito.
En eerlijk is eerlijk: Ik ben heel benieuwd hoe ze het doet.
Ik ben nieuwsgierig naar hoe mijn meisje presteert ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
En ik ben vooral benieuwd of ze de hoge scores die ze de vorige keren had, vast heeft weten te houden.
Als dat niet zo is, is er niet gelijk een ramp gaande. Dan hoop ik dat haar juf haar goed genoeg kent en begrijpt om te kunnen analyseren waarom ze minder scoort en als dat nodig is, zaken aan te pakken.
Het feit dat we de afgelopen week 's nachts voortdurend met haar in de weer zijn omdat ze zo benauwd is bijv. kan best een rede zijn waarom ze op het moment van die Cito's niet op de toppen van haar kunnen presteert.
En precies daar ligt het probleem wat ik heb met Cito.
Cito gaat om cijfertjes en niet over mensen.
Cito gaat over gemiddelde scores, landelijke cijfers.
Op zich ook niet slecht, alleen daar wordt de school wel op beoordeeld.
Er zitten 22 kinderen bij Florine in de klas.
Ik heb geen idee hoe die andere kinderen presteren, wil ik ook niet weten.
Ik weet dat het een geweldige klas is, met leuke kinderen die elkaar allemaal accepteren. Dat vind ik veel belangrijker om te weten.
Maar als er nou 2 dyslecten inzitten . Dan drukken die de score van de toetsen behoorlijk naar beneden.
En als kleine school heb je niet de buffer van de grote groep om die score op te vangen.
Dus is de kans op een lager gemiddelde groter als op een grotere school.
Wat jammer dat een school daar dan op afgerekend wordt!
Ik ben veel meer benieuwd naar de analyse die de school maakt van de Cito: Waarom hebben we deze uitslag? Kunnen we dat verklaren? En kunnen we er iets aan doen? Of niet?
Ik koos deze school niet om hun Cito-resultaten.
Ik denk ook niet dat je daar als ouders naar moet kijken.
Ik koos deze school ook niet om hun uitstroom (hoeveel kinderen gaan naar welk voortgezet onderwijs).
Want ook daar zit het probleem: Als je 1 kind binnen de school kan houden die andere talenten heeft dan lezen, schrijven en rekenen, dan drukt die de gemiddelde zwaar naar beneden.
Het feit dat het kind misschien wel met plezier naar school is gegaan ondanks alle problematiek, daar zijn dan weer geen cijfertjes voor.....
Ik koos deze school om hun visie op het kind en om hun kleinschaligheid.
Iedereen op school kent iedereen.
Groep 8 is geen ver-van-mijn-bed-show. In groep 8 zit W. en die zegt altijd 'schatje' tegen Florine.
Deze school (een Dalton) leert mijn kinderen plannen. Heel handig want van ons gaan ze dat niet leren ;). Deze school leert mijn kinderen elkaar te helpen als dat nodig is.
Deze school leert mijn kind verantwoordelijk te zijn voor het werk en voor elkaar.
Maar bovenal heeft deze school als visie dat elk kind talent heeft. En dat elk talent gewaardeerd moet worden. En soms betreft dat talent schoolse zaken en soms zijn dat hele andere zaken.
En die visie, dat totaalpakketje, dat leert mijn kind mens te zijn in deze maatschappij.
En dat heeft ze veel en veel harder nodig dan een goede Cito-score.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten